Εκπαιδευτικές Δράσεις

“A 21st century clinician who cannot critically read a study is as unprepared as one who cannot take a blood pressure or examine the cardiovascular system”

P. Glasziou, A. Burls &  R. Gilbert. The BMJ (2008)


educational_activitiesΗ Μονάδα Τεκμηριωμένης Ιατρικής & Κλινικής Έρευνας προσπαθεί διαρκώς να εκπαιδεύσει τους επαγγελματίες υγείας στην εφαρμογή των πορισμάτων της ιατρικής έρευνας για τη βελτίωση της υγείας των ασθενών. Πρωταρχικός μας στόχος είναι η απόκτηση δεξιοτήτων για την κριτική αξιολόγηση της ιατρικής βιβλιογραφίας, ενώ παράλληλα προσπαθούμε να αυξήσουμε το επίπεδο επαγρύπνησης των ιατρών σχετικά με το ρόλο της αυθεντίας στη λήψη ιατρικών αποφάσεων.

Η ομάδα μας συμμετέχει στη διδασκαλία ενός μεγάλου αριθμού μαθημάτων στην Τεκμηριωμένη Ιατρική και πιο συγκεκριμένα:


Προώθηση του επιστημονικού τρόπου σκέψης για θέματα υγείας σε μαθητές

Σε συνεργασία με τη Γερμανική Σχολή Θεσσαλονίκης | Συμμετοχή στη Δράση Informed Health Choices

Οι πολίτες δέχονται καθημερινά έναν καταιγισμό πληροφοριών για θέματα υγείας ωστόσο πολλοί δεν διαθέτουν τα απαραίτητα εφόδια ώστε να ελέγξουν την ακρίβεια και την επιστημονική βάση των ιατρικών ισχυρισμών. Ιδιαίτερα εν μέσω της πανδημίας του νέου κορωνοϊού οι θεωρίες συνομωσίας και πάσης φύσεως μορφές ψευδοεπιστήμης λαμβάνουν τρομακτικές διαστάσεις.

Η ομάδα μας σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς της Γερμανικής Σχολής Θεσσαλονίκης ανέπτυξε ένα καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που απευθύνεται σε μαθητές με στόχο την καλλιέργεια του επιστημονικού τρόπου σκέψης για θέματα υγείας. Οι μαθητές θα εκπαιδευτούν στην κριτική αξιολόγηση ισχυρισμών που αφορούν στον ευαίσθητο τομέα της Υγείας ώστε να μπορούν να αναγνωρίσουν ποιοι είναι επαρκώς στοιχειοθετημένοι ή παραπλανητικοί και να είναι σε θέση να λάβουν καλά τεκμηριωμένες αποφάσεις που αφορούν θέματα υγείας. Στο εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα που αναπτύχθηκε από το Ερευνητικό Συμβούλιο της Νορβηγίας συμμετέχουν σχολεία από όλο τον κόσμο (https://informedhealthchoices.org/).

Φιλοδοξία του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι χρησιμοποιώντας ως εφαλτήριο τα θέματα υγείας να προωθήσει μία συλλογική κουλτούρα επιστημονικής προσέγγισης και σε άλλα ζητήματα της δημόσιας σφαίρας.


Μονοετές Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα στην Ιατρική Ερευνητική Μεθοδολογία

Μονοετές, αγγλόφωνο, δια ζώσης και εξ’ αποστάσεως Mεταπτυχιακό Πρόγραμμα στην Ιατρική Ερευνητική Μεθοδολογία, που διοργανώνεται από το Τμήμα Ιατρικής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Τα μαθήματα που διδάσκονται περιλαμβάνουν Στατιστική, Εξόρυξη Δεδομένων, Βιοηθική, Μεθοδολογία Βασικών Επιστημών και Κλινικής Έρευνας, Συστηματική Ανασκόπηση και Μετα-ανάλυση, Πως να γράψετε ένα άρθρο ή μία ερευνητική πρόταση, Κλινικές Δοκιμές και Ποιοτική Έρευνα.

Κάντε κλικ εδώ για να μεταβείτε στην ιστοσελίδα του Προγράμματος (στα Αγγλικά)


Ιατρική Βασισμένη στην Τεκμηρίωση (Επιλεγόμενο προπτυχιακό μάθημα)

Το επιλεγόμενο αυτό μάθημα διδάσκεται στο Η΄ εξάμηνο (εαρινό) σε προπτυχιακούς φοιτητές του Τμήματος Ιατρικής της Σχολής Επιστημών Υγείας. Περιλαμβάνει εισηγήσεις σχετικά με τις βασικές αρχές της Τεκμηριωμένης Ιατρικής, ενώ οι φοιτητές ασκούνται και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων κριτικής αξιολόγησης της βιβλιογραφίας. Από το ακαδημαϊκό έτος 2014-15 το μάθημα διδάσκεται εξ αποστάσεως μέσω της ηλεκτρονικής εκπαιδευτικής πλατφόρμας Moodle εισάγοντας μία σημαντική καινοτομία στην ηλεκτρονική εκπαίδευση του Τμήματος Ιατρικής.

Με ιδιαίτερη επίσης χαρά καλωσορίζουμε στο μάθημα αλλοδαπούς φοιτητές που πραγματοποιούν μέρος των σπουδών τους στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης στα πλαίσια διεθνών προγραμμάτων (μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας εδώ).

Κάντε κλικ εδώ για να κατεβάσετε το ενημερωτικό φυλλάδιο μαθήματος

 Αν διαθέτετε ιδρυματικό λογαριασμό, πατήστε στο παρακάτω εικονίδιο για να εισέλθετε στην ηλεκτρονική τάξη του μαθήματος.

moodle1


Ιατρική Βασισμένη στην Τεκμηρίωση (Μεταπτυχιακό μάθημα κορμού)

Προσφέρεται ως μάθημα κορμού στο Α΄ εξάμηνο (χειμερινό) σε μεταπτυχιακούς φοιτητές που παρακολουθούν το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ιατρικής στην “Ιατρική Ερευνητική Μεθοδολογία”. Συντονιστές του μαθήματος είναι οι κ.κ. Δημήτριος Γ. Γουλής, Αλέξιος Μπένος και Απόστολος Τσάπας. Περιλαμβάνει διαλέξεις κατά τις οποίες οι φοιτητές εξοικειώνονται με προχωρημένες έννοιες στην αναζήτηση και χρήση των ερευνητικών δεδομένων καθώς και πρακτικά μαθήματα που στοχεύουν στη βελτίωση των δεξιοτήτων των φοιτητών για την κριτική αξιολόγηση της ιατρικής βιβλιογραφίας.

Κάντε κλικ εδώ για να κατεβάσετε το ενημερωτικό φυλλάδιο μαθήματος

Κάντε κλικ εδώ για το υλικό των μαθημάτων


Συστηματική ανασκόπηση και μετα-ανάλυση (Μεταπτυχιακό μάθημα)

Προσφέρεται ως επιλεγόμενο μάθημα στο Β’ εξάμηνο (εαρινό) σε μεταπτυχιακούς φοιτητές που παρακολουθούν το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ιατρικής στην “Ιατρική Ερευνητική Μεθοδολογία”. Συντονιστής του μαθήματος είναι ο κ. Απόστολος Τσάπας. Περιλαμβάνει διαλέξεις κατά τις οποίες οι φοιτητές εξοικειώνονται με τις έννοιες των συστηματικών ανασκοπήσεων και μετα-αναλύσεων καθώς και πρακτικά μαθήματα που στοχεύουν στο σχεδιασμό και τη διενέργεια συστηματικών ανασκοπήσεων.

Κάντε κλικ εδώ για να κατεβάσετε το ενημερωτικό φυλλάδιο μαθήματος


Συνεχιζόμενη Ιατρική Εκπαίδευση στην προσέγγιση των συνήθων προβλημάτων Υγείας με βάση την Τεκμηριωμένη Ιατρική

Με πόρους του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Εκπαίδευση & Διά Βίου Μάθηση”, Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Ανάπτυξης 2007-2013

Η δράση στόχευε σε νέους ειδικούς ιατρούς στην αρχή της καριέρας τους, οι οποίοι μπορεί μεν να είναι ειδικοί στο χώρο τους, ωστόσο δε διέθεταν τις απαραίτητες δεξιότητες ώστε να εφαρμόσουν τις αρχές της Τεκμηριωμένης Ιατρικής στην καθημερινή τους πράξη. Το εντατικό πρόγραμμα σπουδών περιελάμβανε συνεδρίες για την κατανόηση των βασικών εργαλείων που χρησιμοποιούνται στην κλινική έρευνα, και διαλέξεις από ειδικούς που προσεγγίσαν τα συνήθη προβλήματα υγείας μέσα από το πρίσμα της Τεκμηριωμένης Ιατρικής.


Διαβητολογικό Forum Οξφόρδης-Θεσσαλονίκης

Πρόκειται για ένα ταχύρυθμο σεμινάριο διάρκειας τριών ημερών που συνδιοργανώνεται κάθε χρόνο από το Κολλέγιο Harris Manchester του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, το Oxford Centre for Diabetes Endocrinology & Metabolism και τη Μονάδα Τεκμηριωμένης Ιατρικής & Κλινικής Έρευνας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Το σεμινάριο εστιάζει στη συλλογή των ερευνητικών στοιχείων και στη διαμόρφωση τεχνικών για την κριτική αξιολόγηση της ιατρικής βιβλιογραφίας γύρω από το σακχαρώδη διαβήτη.

Κάντε κλικ εδώ για να μεταβείτε στην ιστοσελίδα του Διαβητολογικού Forum Οξφόρδης-Θεσσαλονίκης (στα Αγγλικά)


Η δύναμη της γλώσσας NEO!

«Η δύναμη της Γλώσσας» είναι ένας πρακτικός οδηγός για την κατάλληλη χρήση της γλώσσας, ώστε να ενθαρρυνθεί η θετική αλληλεπίδραση με άτομα που ζουν με σακχαρώδη διαβήτη. Πρόκειται για τη μετάφραση του «Language Matters» του National Health Service (NHS) της Αγγλίας που εκδόθηκε το 2018 και της αντίστοιχης παρουσίασης στην Αυστραλία το 2021. Σκοπός του είναι να επισημάνει στους επαγγελματίες υγείας τον αντίκτυπο που έχουν οι τρόποι επικοινωνίας και συμπεριφοράς στα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη. Επίσης, παρουσιάζει πρακτικά παραδείγματα για τις βέλτιστες μεθόδους επικοινωνίας που θα ενθαρρύνουν τις θετικές αλληλεπιδράσεις με άτομα που ζουν με σακχαρώδη διαβήτη, χωρίς να προκαλεί αισθήματα στιγματισμού, ντροπής και επίκρισης. Η απόδοση στα ελληνικά έγινε από την Μισέλ Χατζηκωνσταντίνου και την Αργυρίδου Σταυρούλα με την υποστήριξη του Άρη Λιάκου και του Απόστολου Τσάπα. Μία συνεργασία του Language Matters Diabetes, του Leicester Diabetes Centre, του Ιατρικού Κέντρου Πανεπιστημίου Λευκωσίας, του Διαβητολογικού Κέντρου της Β’ Παθολογικής Κλινικής και της Μονάδας Κλινικής Έρευνας και Τεκμηριωμένης Ιατρικής του ΑΠΘ, με την υποστήριξη της Ελληνικής Διαβητολογικής Εταιρείας και της Ελληνικής Εταιρείας Εσωτερικής Παθολογίας.

Κάνετε κλικ εδώ για να κατεβάσετε την Δύναμη της γλώσσας